torsdag 8 mars 2012

Janni Jansch



Torgny och Gun Hardselius framför Janni Janschahuset.
 Kanske den äldsta mangårdsbyggnaden i byn.

Troligen var det här som Mikael Christiersson med maka Brita slog ner när han kom till Långträsk år 1768.
Namnet Janni Jansch kommer från en av de tidigare brukarna Johan (Janni) Johansson. Mangårdsbyggnaden tillkom i slutet av 1700-talet och timrades på med sex timmervarv  år 1815 och den gamla ladugården byggdes 1857.Gården ligger vid vägkorset.Hemmanet omfattar 139 ha varav xx är åker och resten skog. Här bodde bonden och byasmeden  Johan Johansson med sin hustru Maria Lovisa och två barn. Hans smedja återfinns nu på Hägnans museigård i Gammelstad. Sonen  J.A. Johansson och hustrun Klara övertog sedan hemmanet och fostrade här tretton barn. Deras yngste son Erland övertog gården 1950 ?Här fanns en gång i tiden byns telefonväxeln. I lilla huset-sommarstugan- bedrev Herman Jonsson ett antal år  affär och här lämnade också Emil Holmgren av posten som han hämtat i Sjulsmark varje vardagseftermiddag. Gården drevs som mjölkgård fram till 90-talet . Därefter gick man över till köttproduktion. Torgny och Gun är åttonde generationen i släkten som huserar på gården. Den äldre generationen Erland och Eivor bor i ett nybyggt älvsbyhus strax intill.

INNEHAVARE:
Mikael Christiersson med maka Brita
Anders Andersson med maka Catharina Mikaelsdotter
Johan Andersson med maka Cajsa Jonsdotter
Johan Johansson med maka Anna Elisabeth Jansdotter Burman
Johan Johansson med maka Maria Lovisa Jonsdotter Burman
Barn: Johan Adolf och Anna Lovisa
J.A. och Klara Wilhelmina Johansson  
Barn: Ernst, Anna,Edit, Jenny, Agnes, Ebba,  Gideon, Berta, Elsa,Gunborg,Ingeborg, Erland och Tyra
Erland  och Eivor Hardselius
Barn: Stefan, Torgny, Mikael, Roland, Sara och Klara
Torgny och Gun Hardselius 
Barn: Johan, Johanna och Oscar
Jan Janschagården anno 1935
J.A och Klara med tretton barn
Johan Johansson , J.A:s far med andra hustrun Katarina Örling.

 Burman och Edit
 Gideon och morfar J.A. Johansson på banken
Morfar J.A. Johansson
Liten fiskare
 Lekplats  1980.talet?
Mikael, Torgny och Roland.
Dacke o Erland. Bästa härahunden!
 Dagens produktionsenheter
 Bara båthuset kvar
 Thyra vid gamla farstubron
Erland med morfar J.A:s stoltheter Bell och Bella- byns sista hästar?
Eivor och Erland i mjölkartagen.
Klara Wilhelmina Johansson med  dottern Thyra.
Söndagsutflykt med båt. Vägen och banken skymtar i bakgrunden.
Tycker mig känna igen Gideon, Ingeborg och Anna.

Gideon, J.A. och Burman på vedbacken.
Slåttertid. J.A. med familj. I bakgrunden Janni Andersafuse och Janni Janschafuse.
Här syns J:A och Erland och Burman samt några av döttrarna. 
Vem den reslige mannen i mitten är vet jag ej.
Familjen på 1920-talet. Burman och Oscar K. är också med på bilden.
Klara Vilhelmina, Ebba och J.A.
Martin och Berta H. och Nils och Jenny L. på besök.
Konrad och Elsa B. och Gideon och Ellen J är också med.
Ernst och Astrid, Berta och Martin i vårt jannijanscharum skriver Agnes i sitt album.
Den äldre generationen pratade alltså om Janni Janscha - Här sammanskrivet.
Klara Vilhelminas begravning i maj 1935.
 Paus i slåtterarbetet.
Tyra, Ebba, finska flickan Aili och J.A
Kusinträff 2010 . Barnen till  J.A:s och Klaras tretton barn.
Alla var väl inte med men många blev det.
Eivor och Erland framför sitt Älvsbyhus.
 Bilden tagen April  2012. Erland 92 år fyllda.
Numera finns det en ny ägare till huset.
Janni Janscha-familjen, Erlands barn med resp. samt Eivor
 vid Erlands begravning 19/10 2012
Torgnys och Guns barn.
Oskar, Johan och Johanna

1 kommentar:

Unknown sa...

Jättefina bilder ni fångat. Så roligt att ni gjort såå fin dokumentation på släkten. Jag är 6e kusin med Hardselius. Detta på min Far Enar Sundströms sida
Min far och Eivor Hardselius, född Marklund är femmenning.
Min mor Anna- Lisa är född och uppvuxen i Jon-eich Där Erik, min kusin bor.
Jag släktforskar mycket och sätter nu in de fina bilderna i släktf,programmet jag jobbar med. Vill di se och komplettera något. Kanske skriva levnadsberättelser eller annat kan ni gå in helt gratis med egen inloggning.
Sök på en avliden anhörig och se vad jag satt in. Ring mig så gaidar jag om ni vill. Kopiera bara sidan. www.familysearch.org
Min tel: 070-6523577 Linnéa Sundström Danell